Banyak klu-klek dalam kenyataan menteri sekarang. Kelmarin
kata TIDAK, hari ini kata YA.
Ketika kata TIDAK itu dibuat di Dewan Negara (menjawab
soalan seorang Senator) dan mengatakan YA hanya melalui kenyataan untuk
memperbetulkan jawapan di Parlimen, sebelum ini.
Bolehkan kenyataan menteri itu dianggap berbohong di
Parlimen?
Atau dianggap sekadar jawapan lisan semata-mata.
DIMAAFKAN!
Perkara ini berkaitan isu syarikat China yang diberikan
kontrak membina Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL).
Semalam, The New Straits Times melaporkan Menteri
di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan menafikan syarikat China,
China Communications Contruction Company (CCCC) untuk membina landasan itu telah
disenarai hitam oleh Bank Dunia.
Kenyataan Bank Dunia pada 29 Julai 2011 berbunyi:
“(Washington, July 29, 2011): The
World Bank today announced the debarment of China Communications Construction
Company (CCCC) Limited, and all its subsidiaries, for fraudulent practices
under Phase 1 of the Philippines National Roads Improvement and Management
Project. Under the sanction, CCCC is ineligible to engage in any road and
bridge projects financed by the World Bank Group until January 12, 2017. This
action is based on recent changes in the World Bank sanctions system to clarify
that successor organizations – through purchase or reorganization – will be
subject to the same sanctions applied to the original firm.”
(Baca di sini untuk mengetahui laporan Bank Duniamengenai sekatan itu)
Ibu Pejabat China Communications Construction Company
Menurut Abdul Rahman kelmarin, senarai hitam itu hanya
membabitkan anak syarikat CCCC, China
Road dan Bridge Company (CRBC), yang terpalit dengan tindakan itu.
Hansard Dewan Negara menunjukkan Abdul Rahman menjawab
soalan senator dari Selangor, Mohd Nor
Monutty.
Memang ramai tertanya-tanya kenapa CCCC diberikan kontrak
tetapi sudah pasti kerajaan mempunyai sebab tersendiri mengapa memilih CCCC untuk
membina landasan itu.
Malah, kedudukan syarikat sedemikian dianggap tidak
menjejas apa-apa imej atau juga persepsi mengenai Malaysia kerana yang penting
projek bernilai RM55,000 juta (RM55 bilion)
itu dapat dilaksanakan.
Kerajaan tetap dengan pendiriannya, walaupun kadangkala
terpaksa menutup ‘bangkai gajah’ seperti apa yang dikatakan oleh Abdul Rahman
ini.
Pada jawapannya di Dewan Negara kelmarin, menteri itu
menegaskan syarikat pembinaan terbesar milik China, CCCC itu tidak pernah
disenaraihitamkan oleh Bank Dunia.
Ini dianggap sebagai
khabar angin apabila mendakwa
syarikat yang menjalin kerjasama dengan Malaysia bagi membina ECRL itu telah
disenarai hitam.
Projek ECRL sepanjang kira-kira 600 kilometer itu akan
menghubungkan Lembah Klang dengan Kuantan, Pahang sehingga ke Terengganu serta
Tumpat, Kelantan.
Pembinaan projek itu dijangka bermula pada awal 2017.
Abdul Rahman berkata ia bertujuan mewujudkan persepsi
negatif dalam kalangan masyarakat terhadap kerajaan.
“Sebenarnya syarikat subsidiari di bawah CCCC yang telah
disenarai hitam iaitu China Road and Corporation (CRBC) dan China Harbour
Engineering Co. Ltd. (CHEC). Dua syarikat subsidiari itu disenarai hitam pada
2009 apabila Bank Dunia menjalankan siasatan ke atas projek pembinaan di
Filipina dan mendapati wujud persaingan tidak adil antara pihak pembida
termasuk CRBC,” katanya ketika menjawab soalan Senator Dr. Mohd. Nor
Manutty di Dewan Negara, kelmarin (8 Disember 2016).
Ahli parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar pada 6
Disember lalu mempersoal projek ECRL yang diberikan kepada CCCC tanpa melalui
tender terbuka.
Beliau berkata, kos projek sepanjang 600 kilometer yang
sepatutnya berharga RM30 bilion kini telah naik menjadi RM55 bilion bersamaan
RM92 juta untuk 1 kilometer.
“Adakah CCCC lebih awal ‘membeli’ penjawat awam No. 1
Malaysia (#MO1) untuk memperolehi projek ECRL melebihi RM25 billion dari harga
awal RM30 billion. Maka secara tidak langsung kos curi dan korupsi kerajaan
Malaysia terpaksa ditanggung oleh rakyat?” tanya beliau dalam satu kenyataan.
Beliau juga kesal apabila keajaan memilih syarikat yang
disenarai hitam oleh Bank Dunia.
“Kontraktor CCCC yang dianugerah projek ini adalah
syarikat yang telah disenarai hitam oleh Bank Dunia kerana menipu dengan
mengamalkan rasuah serta licik membeli penjawat awam untuk memperoleh dan
melaksanakan sesuatu projek di setiap negara yang menganugerahrahkan projek
kepada mereka.
“Bukan sahaja disenarai hitam oleh World Bank, malah CCCC
juga terlibat dalam skandal lain, antaranya di Malta, Tanzania dan Kenya.
Sebuah skandal melibatkan tindakan CCCC dalam merasuah penjawat awam di negara
terbabit,” katanya.
Abdul Rahman, dalam penjelasannya di Dewan Negara kelmarin
menegaskan, CCCC merupakan syarikat terbesar milik negara China dan beroperasi
di seluruh dunia termasuk Eropah, Asia dan Afrika.
"Walaupun ada kebimbangan mengenai imej syarikat
itu, namun tiada arahan daripada Bank Dunia yang mengeluarkan bantahan ke atas
mana-mana negara supaya tidak boleh berkolaborasi atau berurusan dengan CCCC.
"Berdasarkan keyakinan itu, kerajaan yakin syarikat
ini mampu menyiapkan projek ECRL dalam tempoh bersesuaian dengan skala projek
tersebut," katanya sambil menambah CCCC mempunyai rekod yang baik dalam
projek pembinaan besar termasuk di Malaysia.
Hari ini (10 Disember 2016), selepas dua hari membuat
kenyataan di Dewan Senat, Abdul Rahman mengakui CCCC telah disenarai hitam oleh
Bank Dunia, tetapi berhujah bahawa ia tidak memberi kesan kepada Projek
Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL).
Menurut Malaysiakini, selain itu menurut Abdul Rahman, tempoh
senarai hitam bagi CRBC walau bagaimanapun hampir tamat pada awal tahun depan
kerana sekatan yang dikenakan oleh Bank Dunia hanya lapan tahun.
Beliau menjelaskan bahawa ECRL bukan projek jalan atau
jambatan dan tidak dibiayai oleh Bank Dunia dan oleh itu, tambahnya, tindakan
bank berkenaan itu tidak memberi kesan terhadap penyertaan CCCC dalam projek
ECRL.
Hari ini, Abdul Rahman mengakui CCCC disenaraihitamkan ekoran dasar baru Bank Dunia pada 2011 menetapkan bahawa
organisasi pengganti tertakluk kepada sekatan yang sama yang dikenakan kepada
syarikat asal, dan tidak layak menyertai projek jalan dan jambatan yang
dibiayai oleh bank itu.
Beliau berkata CRBC disenarai hitamkan oleh Bank Dunia
berikutan dakwaan salah laku dalam satu projek di Filipina dibiayai oleh bank
berkenaan.
Oleh itu, Bank Dunia telah menyekat CRBC daripada
terlibat dalam sebarang projek jalan raya atau jambatan yang dibiayai oleh Bank
Dunia.
CRBC kemudian bergabung dengan beberapa syarikat lain
untuk membentuk CCCC itu.
Menurut Abdul Rahman lagi, ECRL bukan projei jalan
atau projek jambatan dan tidak dibiayai oleh Bank Dunia.
Oleh itu, tegasnya, sekatan Bank Dunia itu tidak memberi
kesan kepada penyertaan CCCC dalam projek ECRL itu.
Tambahan pula, kata menteri itu, syarikat berkenaan,
telah menunjukkan bahawa ia boleh melakukan kerja-kerja dengan baik.
"Kumpulan syarikat CCCC mempunyai rekod prestasi
yang berjaya di Malaysia termasuk Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah
(jambatan kedua Pulau Pinang) yang siap pada 2014," katanya.
Beliau juga menegaskan bahawa CCCC juga telah
dianugerahkan projek penambakan bernilai RM2 bilion oleh sebuah syarikat usaha
sama kerajaan Pulau Pinang.
Sekatan oleh Bank Dunia terhadap CCCC akan berakhir dalam
masa sebulan pada 12 Januari 2017 dan kerajaan berharap melalui penjelasan ini
akan menjelaskan isu berkenaan bagi mengelak sebarang maklumat yang
mengelirukan dari pihak tertentu.
No comments:
Post a Comment