Friday 15 December 2017

PROGRAM BANTUAN RUMAH DI TERENGGANU DISELEWENG?

Pembayaran Bagi Kerja Tidak Dilaksanakan di HULU TERENGGANU
Isu pembayaran diluluskan kepada kontraktor projek Program Bantuan Rumah Bina Baru (PBR) di tiga daerah di Terengganu, walaupun tidak menetapi spesifikasi kerja, sangat serius

Ini kerana kemungkinan ada berlaku salah laku dan penyelewengan, apa lagi pembayaran dibuat tanpa mematuhi aspek pentadbiran kontrak.

Malah, Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2016 (Siri2), menyebut secara keseluruhannya, pelaksanaan PBR  di daerah Hulu Terengganu. Setiu dan Besut kurang memuaskan.

Berikutan itu LKAN mencadangkan ditubuhkan Jawatankuasa Siasatan Dalaman (JSD) bagi meningkatkan kawalan dalaman terhadap pelaksanaan PBR oleh semua pejabat daerah sekali gus mengelakkan berlakunya isu kecuaian dan penyelewengan.

Pembayaran Bagi Kerja Tidak Dilaksanakan di BESUT
Turut diberikan perhatian oleh LKAN 2016 ialah ialah memastikan pembinaan rumah mengikut pelan diluluskan dan sebarang perubahan pelan/komponen projek perlu mendapat kelulusan UPEN terlebih dahulu;

Namun isu pembayaran diluluskan kepada kontraktor walaupun kualiti kerja tidak menepati spesifikasi kerja sewajarnya diberikan perhatian serius kerana ia membabitkan wang rakyat.

Pembayaran Bagi Kerja Tidak Dilaksanakan di SETIU
Selain perkara tersebut, LKAN turut memandang serius perkara berikut:

1.    memastikan pemilihan penerima bantuan hanya kepada golongan yang layak         sebagaimana garis panduan yang ditetapkan
;
2.    penerima bantuan dapat mendiami rumah dengan kadar segera;

3.   memastikan pegawai yang bertanggungjawab melakukan pemantauan teliti terhadap projek pembinaan agar dapat disiapkan dalam tempoh ditetapkan,

4.   memastikan pegawai bertanggungjawab memahami dan mematuhi aspek pentadbiran kontrak agar kepentingan Kerajaan terjamin sekali gus membolehkan matlamat PBR tercapai; dan .

5.   menjamin agar disediakan rumah yang selesa dan berkualiti serta siap dalam tempoh masa ditetapkan untuk diagihkan kepada penerima bantuan yang memerlukan dapat dicapai.

LKAN melihat peranan  Pejabat Daerah Besut penting untuk memastikan pegawai bertanggungjawab dalam  aspek pentadbiran kontrak agar kepentingan Kerajaan terjamin sekali gus membolehkan matlamat PBR tercapai.


Kes ini sewajarnya dilaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Terengganu kerana terang-terangan ada perbuatan salah laku, apa lagi LKAN sudah mengesahkannya.

No comments:

Post a Comment