Tuesday 17 January 2017

SKIM CEPAT KAYA MERANAPKAN EKONOMI RAKYAT, NEGERI TERENGGANU....

Bahagian Pertama:

KENAPA PEMIMPIN ATASAN NEGERI BANTU SKIM HARAM DI TERENGGANU?

Jessy Lai, CEO Monspace yang datang ke Terengganu dalam berbagai 'ewajah'.
Selepas membaca dua artikel melalui blog ohsedapnya mengenai syarikat Skim Cepat Kaya yang ditaja oleh Monspace  Group, kini timbul pertanyaan, kenapa syarikat itu cepat sangat boleh masuk ke Terengganu.


Siapa membawa masuknya? Benarkah seorang EXCO kerajaan negeri terlibat?

Apakah ia tuduhan semata-mata? Kenapa Menteri Besar, Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman atau kerajaan negeri tidak menjelaskan perkara sebenar?

Atau apakah Menteri Besar atau pegawai tinggi kerajaan sendiri terbabit sama?

Malah, kegiatan syarikat berkenaan ‘berkembang’ di Terengganu dalam berbagai bidang bagaikan cendawan di musim hujan.

Tidak hairan jika di Terengganu MonSpace Group akan menggunakan anak syarikatnya dalam berbagai nama.

Syarikat ini turut terbabit dengan skim cepat kaya yang sebelum ini kegiatan itu lebih banyak berkisar di Pantai Barat Semenanjung, khususnya di Pulau Pinang mulai 2014.

Namun, untuk rekod, gerakan itu terbatas selepas tindakan diambil oleh pihak berkuasa.

Bagaimanapun menggunakan, modus operandi serupa, skim cepat kaya itu berkembang cepat  di daerah berdekatan Kuala Terengganu.

Tidak pelik kalau dalam masa yang singkat, ia akan merebak ke Kemaman dan Seberang Takir kerana syarikat berkenaan juga dikatakan ada kepentingan di sana.

Sudah pasti ada ruang dan ‘lebuh raya’ disediakan untuk syarikat itu menjalankan aktiviti perniagaan mereka, terutamanya skim cepat kayanya di negeri ini.

Berlindung di sebalik program pelancongan yang ditaja oleh kerajaan Terengganu dan dipergunakan pula dengan dengan jenama Monspace Visit Beautiful Terengganu 2017 (VBT 2017), ia akan memudahkan syarikat itu mengembangkan sayapnya.

Persoalannya bukan orang biasa sahaja yang hairan bagaimana syarikat ini ‘boleh masukj Terengganu’ tetapi di kalangan pemimpin Cina Terengganu pun mereka hairan bagaimana mudahnya skim ini diperkembangan dengan begitu cepat.

Persoalan lain ialah, apakah ada orang besar atau orang penting di negeri ini yang terlibat atau diheret untuk memperkenalkan skim ini?

Jawapannya YA. MEMANG ADA!

Paling kurang dua atau tiga orang berkedudukan tinggi, kalaupun tidak sehingga empat atau lima orang  di negeri ini  - mereka yang mempunyai kuasa untuk menentukan arah perjalanan pentadbiran negeri serta berpengaruh  - kini dikatakan diberikan hak menjadi ahli istimewa kepada skim ini.

Seolah-olah mereka diberikan ‘pink form’ iaitu tawaran saham percuma daripada syarikat berkenaan. Malah mereka dikatakan tidak perlu mebayar atau membuat pelaburan. WANG PERCUMA!!!!

Mereka dihadiahkan dengan beberapa lot pada nilai maksimum sebagai balasan kepada ‘favour’ yang hanya mereka mengetahuinya.

Untuk mengetahui bagaimana skim ini beropersi, perhatikan rajah-rajah berikut:

1.      Menggunakan ‘kekayaan’ yang mereka ada, ditunjukkan kepada bakal pelabur bahawa syarikat mereka teguh, bukan sahaja dari segi kemampuan kewangan tetapi juga kakitangannya. Selain itu mereka akan mempamerkan kekayaan mereka melalui pakaian, jam tangan, beg tagan, aksesori atau apa yang yang boleh dipamerkan sebagai brand mahal;
  

Tidak hairan jika mereka berkempen tIdak perlu bekerja kuat untuk menjadi kaya. Ada pelabur yang goyang kaki sahaja mendapat untung besar. Skim sebegini kadangkala memupuk budaya ke arah menjadikan seseorang sebagai ‘pemalas’ dan mengharapkan kepada nasib sahaja;

2.      Mereka juga akan mempamerkan bagaimana  syarikat mereka menjalankan perniagaan dengan satu skim yang mampu mempengaruhi orang ramai. Pejabat yang indah serta personaliti yang dikenali ramai. Mereka akan menggunakan personaliti berpengaruh, termasuk menggunakan orang politik yang berpengaruh untuk memujuk pelanggan. Yang penting syarikat mampu mencipta berpuluh ribu orang kaya atau jutawan melalui skimnya. Dengan kata lain walaupun memberi atau menggunakan ‘harapan palsu’ yang penting dapat mengumpulkan pelabur yang ramai.


3.      Mereka akan  menunjukkan pelan perniagaan dan pelaburan dan bagaimana keuntungan akan dapat dirasai. Sudah pasti kumpulan pertama yang melabur akan mendapat faedah. Sementara kumpulan lain seterusnya mungkin mendapat untung atau menerima nasib malang apabila cukup waktunya mereka akan menutup syarikat dan berputih matalah pelanggan mereka.



4.     Akhirnya menggunakan iklan atau lebih berpengaruh ialah kempen ‘dari mulut ke mulut’ yang akhirnya membolehkan sesebuah syarikat seperti Monspace Group ini mengumpul pelabur.

5.  Selepas mengumpulkan wang dengan banyak, mereka sama ada menghilangkan diri atau mengisytiharkan syarikat mereka terpaksa ditutup. Akhirnya pelabur yang akan mengalami kerugian besar.

Sedangkan  syarikat ini pernah dkaitkan  dengan Zhang Jian dari China yang mendakwa dirinya sebagai 'bakal orang terkaya di dunia' sebenarnya sebuah syarikat kosong atau ‘shell company” yang pernah dikenakan berbagai denda dan tindakan oleh kerajaan.

Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mengesahkan lima syarikat yang didaftarkan di bawah MonSpace Group adalah syarikat kosong yang tidak mempunyai sebarang aset mahupun modal.

Menurut China Press, lima syarikat itu adalah Mon Space (M) Sdn Bhd, Mon Space City Sdn Bhd, Mon Space Media Entertainment Sdn Bhd, Mon Space F&B Sdn Bhd dan Mon Space Synergy Power Sdn Bhd.

Perniagaan yang diceburi lima syarikat itu termasuk hartanah, bon dan sekuriti, jual beli produk, sektor pembinaan, import serta eksport pelbagai barangan.

Maklumat SSM menunjukkan kumpulan itu mendaftarkan pelbagai perniagaannya antara 2014 hingga 2015 dengan kesemua syarikat itu tidak mempunyai sebarang dana simpanan atau wang tunai.

Bukan itu sahaja, kelima-lima syarikat itu juga mempunyai nama lain sebelum ini yang bermakna ia adalah syarikat lama yang diubah nama.

Mengejutkan apabila Pengasas Mon Space Group adalah Datuk Seri Jessy Lai yang merupakan bekas pembantu Zhang Jian yang mendakwa dirinya lelaki terkaya di dunia dan pengasas syarikat jualan langsung, YSLM, disahkan tidak berdaftar dengan SSM serta tidak mempunyai lesen Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.


Kenyataan itu turut mengatakan syarikat di bawah Zhang juga tidak pernah berdaftar di bawah Suruhanjaya Syarikat dan siasatan mendapati Zhang Jian datang ke Malaysia untuk membina syarikat skim piramid cepat kaya melalui YSLM.

Berikutan itu, kementerian melakukan tindakan penguatkuasaan di mana pada Julai  2014 dengan meramas semua aset dan menutup cawangan YSLM di negara ini.

Jika ia tidak berlesen, bagaimana ia menjalankan perniagaan dan sebarang kutipan wang melalui pelaburan daripada orang ramai itu dianggap HARAM.

Itu haram dalam konteks undang-undang dunia tetapi bagaimana pun dengan undang-undang melalui kaca mata Islam.

Apa sebenarnya HUKUM SKIM HUKUM SKIM CEPAT KAYA DAN SEUMPAMANYA dalam konteks agama kita – Islam:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-69 yang bersidang pada 13-15 Jun 2005 di Johor Bahru telah membincangkan Hukum Skim Cepat Kaya dan Seumpamanya. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

Hukum terhadap Skim Cepat Kaya adalah haram kerana ia mengandungi unsur-unsur judi, riba, gharar dan tadlis dan umat Islam dilarang daripada terlibat dengan skim ini.

Dengan kedudukan ini adalah sesuatu yang malang jika orang yang berkuasa di Terengganu ini menjadi ahli dan menyebarkan pula kepada skim ini kepada pihak lain dan rakyat.

Jika demikian, adalah tidak wajar bagi orang Melayu beragama Islam terbabit dalam skim ini, apa lagi kepada pemimpin atau pentadbir yang berkempen atau menggalak orang ramai menyertainya.

Lebih malang dia rela dirinya digunakan oleh Monspace Group sama ada melalui gambar atau dokumen digunakan untuk menarik pelanggan.

Jessy Lai dilaporkan menjaja gambarnya dengan pemimpin tertentu (YANG MUNGKIN PEMIMPIN BERKENAAN TIDAK TAHU PUN) untuk memberitahu bakal pelabur bahawa mereka mendapat sokongan pembesar negeri dan kerajaan.

Monspace menganugerahkan sijil pengiktirafannya kepada kerajaan negeri Terengganu.
Skim cepat kaya memang menarik tetapi jika faham modus operandinya, kita akan menjadi takut. Ia secara berikut:

Bank Negara mendefinisikan skim cepat kaya sebagai ‘satu pelan yang lazimnya menawarkan kadar pulangan yang tinggi atau tidak ­realistik bagi jumlah pelaburan yang kecil dan pada masa yang sama menjanjikan pelaburan tersebut adalah mudah dan bebas daripada sebarang risiko.’

Kalau dahulu, ‘bidang perniagaan’ skim ini kabur dan tidak jelas, sekarang dibuat berlandaskan pelbagai jenis perniagaan. Ladang cili, ternakan burung walet, ikan arowana, perniagaan mata wang asing, pembinaan lebuh raya, pembangunan bandar baharu, pajakan hotel dan terbaharu me­libatkan perniagaan yang ada kena mengena dengan hartanah, ibadah haji dan umrah di tanah suci.

Janganlah rakyat Terengganu sudah jatuh ditimpa tangga. Selepas program ‘umrah guru’ gagal, kini datang pula skim cepat kaya ini .

Bertaubatlah wahai pemimpin. Jangan kerana kamu, rakyat Terengganu akan terpedaya bukan sahaja berdepan dengan kerugian tetapi juga menjaja skim yang diharamkan Islam yang sepatutnya boleh dihindarkan.

Jika diri kamu tidak bimbang dengan dosa, janganlah heret rakyat turut sama berdosa dan kemungkinan akan kerugian wang yang besar apabila syarikat itu ‘lari' dan membawa bersama wang pelaburan orang ramai’.

Monspace Group  menggunakan apa sahaja peluang melalui dua tiga orang penting ini bukan sahaja mencari pelabur untuk skim ini,  malah sudah mendapat beberapa projek penting di Terengganu.

Bermula dengan menjadi ‘penaja bersama’ Monspace VBT2017, syarikat yang penuh dengan kontoversi ini kini mendapat kepercayaan ‘orang penting di Terengganu’ sudah pasti akan mendatangkan banyak keburukan kepada rakyat dan negeri.

Bayangkan apabila skim ini sengaja diruntuhkan’ nanti selepas mereka sudah mendapat kutipan atau pelaburan yang  besar, siapa yang akan merana?

Pertama rakyat akan meratapi kerana  kehilangan wang mereka dan kedua, wang rakyat itu yang sepatutnya berlegar dan dibelanjakan dalam negeri ini dibawa lari entah ke mana. ‘Merompak di siang hari...”

Ketahuilah  - Zhang Jian - orang mendakwa dirinya sebagai  akan menjadi orang terkaya di dunia sudah dtahan pada Oktober 2014 kerana berjaya memperdaya pelabur Malaysia dan China berjumlah hampir RM1 bilion.

Jadi bolehkan kita percaya dengan syarikat yang sedang giat mengutip wang pelaburan di Terengganu ini yang mendapat pula sokongan dua atau tiga ‘orang besar’ di negeri ini?

Kerana itu, kepada 'pembesar negeri' yang terlibat dalam skim ini, elok berhenti berkempen pelaburan yang diharamkan oleh Islam ini demi mereka dan keluarga, selain rakyat Terengganu yang ramai sudahpun terpedaya.

Janganlah diri diperdaya dan dipergunakan kerana yang bersubahat dalam skim yang diharamkan oleh Islam ini kelak akan didatangkan bala untuk seluruh rakyat, gara-gara sifat tamak dan haloba pemimpin berkenaan.


Ikuti Bahagian Kedua yang akan menyusul.

3 comments:

  1. Takutlah kamu dgn fitnah.... dedahkan identiti diri... berani kerana benar... apa yg saya tilik dan perhatikan dari tulisan kamu jauh terpesong dari kenyataan sebenar....

    ReplyDelete
  2. 🚨🚨 *Maklumat Salah, Tindakan Pun Salah.*

    18/01/2017

    Daripada mana awak dapat maklumat mengatakan Monspace ni tak ada lesen meniaga, money game, projek tak ada, cuma rekaan semata2 dan banyak lagilah. Daripada siapa & dari mana awak dapat maklumat ini semua ?

    Jawapannya daripada FB, wasap, ceramah orang yang benci kepada Monspace, portal, laman web yg dengki dan tak mahu mengaku kelemahan diri.

    Saya tanya lagi, awak ada bertanya dengan pemimpin Monspace? Ada awak baca FB ahli Monspace? Awak hadir pencerahan ttg Monspace? Pernahkah awak ke HQ Monspace di Bukit Jalil? Pernahkah awak melawat tapak projek perumahan yg diusahakan Monspace di mana2? Jawapannya semuanya tidak.

    Bukankah pepatah mengatakan hendak tahu kebaikan seorang tanyalah sahabatnya. Hendak tahu keburukan seorang tanyalah musuhnya.

    Nasihat saya tanyalah kepada ahlinya, bukan maklumat yang tidak tahu siapa membawa dan menulisnya. Mungkin ditulis oleh orang munafik, orang2 yg penuh hasad dengki, penulis upahan, pendendam, batu api, saraf musuh.

    Kalau kita ragu atau tidak pasti maklumat, tidak perlu viral kepada orang lain. Kalau pun benci dengan Monspace jangan pula fitnah macam2. Komen dgn tujuan baik terhadap Monspace dan pimpinan kalau kami salah, kerana kami bukan maksum.

    ReplyDelete
  3. 🚨🚨 *Maklumat Salah, Tindakan Pun Salah.*

    18/01/2017

    Daripada mana awak dapat maklumat mengatakan Monspace ni tak ada lesen meniaga, money game, projek tak ada, cuma rekaan semata2 dan banyak lagilah. Daripada siapa & dari mana awak dapat maklumat ini semua ?

    Jawapannya daripada FB, wasap, ceramah orang yang benci kepada Monspace, portal, laman web yg dengki dan tak mahu mengaku kelemahan diri.

    Saya tanya lagi, awak ada bertanya dengan pemimpin Monspace? Ada awak baca FB ahli Monspace? Awak hadir pencerahan ttg Monspace? Pernahkah awak ke HQ Monspace di Bukit Jalil? Pernahkah awak melawat tapak projek perumahan yg diusahakan Monspace di mana2? Jawapannya semuanya tidak.

    Bukankah pepatah mengatakan hendak tahu kebaikan seorang tanyalah sahabatnya. Hendak tahu keburukan seorang tanyalah musuhnya.

    Nasihat saya tanyalah kepada ahlinya, bukan maklumat yang tidak tahu siapa membawa dan menulisnya. Mungkin ditulis oleh orang munafik, orang2 yg penuh hasad dengki, penulis upahan, pendendam, batu api, saraf musuh.

    Kalau kita ragu atau tidak pasti maklumat, tidak perlu viral kepada orang lain. Kalau pun benci dengan Monspace jangan pula fitnah macam2. Komen dgn tujuan baik terhadap Monspace dan pimpinan kalau kami salah, kerana kami bukan maksum.

    Sekian. Wassalam

    ReplyDelete