Friday 7 September 2018

KETUA CABANG PKR KT - AZAN BERDEPAN LALUAN BERDURI...



Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail berdepan cabaran besar untuk mempertahankan kedudukannya sebagai Ketua Cabang PKR Kuala Terengganu.

Cabaran ini bukan sekadar datang daripada adanya pertandingan tiga penjuru untuk jawatan itu tetapi juga ‘gangguan’ daripada luar.

Ia tidak ada kena mengena dengan UMNO atau PAS. Namun ia ada kaitan dengan pemimpin parti rakan dalam Pakatan Harapan (HARAPAN) sendiri.

Pemimpin PKR Terengganu tahu apa mainan pemimpin HARAPAN khususnya pemimpin AMANAH dan DAP Terengganu.

Amat nyata pemimpin AMANAH menggunakan peluang ini untuk ‘menghentam’ Azan selepas gagal berbuat demikian sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) lalu.

Tidak terkecuali, pemimpin BERSATU turut terlibat, khususnya dari Kuala Terengganu yang cuba menggagalkan Azan daripada mengekalkan kedudukannya.

Mereka tahu, jika Azan gagal mempertahankan dirinya sebagai Ketua Cabang PKR Kuala Terengganu, kedudukannya sebagai Pengerusi PKR negeri juga akan melayang.


Kenapa ada gerakan bersepadu ini?

1.     Mereka mahu Azan dinyahkan dari Terengganu dan kumpulan ini terlibat dalam usaha mensabotaj Azan untuk menang kerusi Dewan Undangan Negeri kawasan Bandar (N-14) yang menyebabkan Azan kini tidak berjawatan – jelas mereka berjaya dengan strategi ini;

2.     Mereka mahu memalukan Azan melalui usaha kedua – menyekat dipilih semula sebagai Ketua Cabang Kuala Terengganu supaya Azan tidak berjawatan langsung dan mudah untuk ‘menghalau beliau keluar Terengganu’ – strategi yang sedang dijalankan sekarang;

3.     Pemimpin BERSATU Kuala Terengganu terang-terangan ‘menyerang’ Azan dan bersekongkok dengan pemimpin AMANAH Kuala Terengganu berkempen agar menolak Azan dengan berbagai fitnahl dan

4.     Bersekongkol dengan pemimpin PKR Pusat yang menyediakan bantuan kewangan menggunakan cabang Kuala Terengganu, Marang, Kuala Nerus dan Dungun untuk menjatuhkan Azan yang dilihat rapat dengan Presiden parti, Datuk Seri Anwar Ibrahim – strategi yang sedang dijalankan secara terang sekarang.

Azan diketahui umum tidak disenangi oleh Pengerusi AMANAH negeri, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah dan Pengerusi DAP, Ng Chai Heng.

Malah Pengerusi BERSATU, Datuk Razali idris juga ‘kurang senang’ dengan Azan berakitan tiga ahli BERSATU menyertai PKR untuk bertanding pada PRU-14 di DUN Alor Limbat (Parlimen Marang), DUN Bukit Tunggal dan DUN Seberang Takir (Parlimen Kuala Nerus).

Namun sejauh mana krisis Azan-Razali tidak diketahui tetapi ‘pakatan Raja Bahrin- Chai Heng’ memang jelas sejak sebelum PRU-14 lagi.

Amat menghairankan apabila serangan melalui kumpulan WhatsApp dilakukan oleh penyokong parti AMANAH sementara di kalangan orang Cina dalam DUN Bandar pula ‘dihasut’ oleh penyokong DAP sama ada tidak mengundi Azan (pada PRU-14) dan kini menhasut penyokong PKR agar menolak Azan.

Perbuatan sabotaj terhadap Azan dan PKR ini dilakukan secara terang-terangan dan sejauh ini tiada cara bagi Azan untuk membendungnya.

Malang bagi Azan kerana sebahagian penyokongnya sebelum ini di DUN Bandar dan dalam Parlimen Kuala Terengganu kini ‘menjauhkan diri’ daripada beliau.

Malah, ada program tertentu melibatkan pemimpin pusat PKR kini tidak dimaklumkan kepada Azan dan yang hadir hanya kumpulan yang menentang beliau.

Antara perkara yang diratib kini ialah kononnya Azan sudah ditolak oleh kepimpinan HARAPAN, termasuk oleh Pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad apabila beliau tidak dilantik ke jawatan, termasuk Senator.

Raja Bahrin dilantik sebagai Senator dan Timbalan Menteri sementara Razali juga kini Senator dan dijangka akan memegang jawatan penting di Terengganu.

Kesemua senario dan perkembangan ini menyebabkan Azan menghadapi ‘jalan berduri’ walaupun beliau jelas nampak bersemangat dan tidak gentar dengan usaha-usaha seperti disebutkan di atas.

Persoalannya, SELEPAS HARAPAN KALAH HABIS (SIFAR KERUSI DUN DAN PARLIMEN), APAKAH PERKEMBANGAN DI TERENGGANU INI BERGUNA ATAU MENYUMBANG KEPADA PERKEMBANGAN HARAPAN?

ATAU APAKAH INI TANDA-TANDA KEMUSNAHAN KEPADA HARAPAN DI ATAS KEPUTUSAN HARAPAN PUSAT YANG KHILAF MEMILIH DAN MELANTIK PEMIMPIN HARAPAN TERENGGANU?

No comments:

Post a Comment