Tuesday 14 March 2017

PROGRAM BICARA NEGARAWAN DR MAHATHIR CUBA DISABOTAJ???

Ini banner BICARA NEGARAWAN yang asli.
Memang seperti dijangka...

Cumanya siapa melakukan kerja untuk mensabotaj program BICARA NEGARAWAN Tun Dr Mahathir Mohamad BERANI BERUBAH’ di Ajil malam esok (16 Mac 2017 di Ajil jam 8.30 malam)?

Kenapa ada pihak yang terlalu bimbang dengan kehadiran tiga serangkai – Dr Mahathir, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir – ke Terengganu sehingga sanggup memasang banner yang mengatakan majlis itu pada malam Jumaat (bukan hari Khamis malam Jumaat)?

Tarikh, masa dan tempat dikoyakkan

Malah banner program turut dikoyak di bahagian tempat, tarikh dan masa untuk menyekat orang ramai datang ke majlis itu.

Ada juga banner dinaikkan untuk mengelirukan orang ramai dengan mengubah tarikhnya kepada 17 Mac 2017.

Kerja PKR atau AMANAHkah ini? Kerja orang PAS? Atau sabotaj daripada penyokong Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) sendiri?

Tidak mungkin.

Hampir pasti kerja orang Terengganu sendiri. Kenapa bimbang sampai begini sekali????

Tarikh, masa dan tempat dikoyakkan
Apakah  kerana Tun Dr Mahathir akan memperkatakan mengenai isu 1MDB (termasuk TIA), isu royalti minyak Terengganu, pembaziran perbelanjaan kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu serta kenapa rakyat Terengganu perlu mengundi pembangkang untuk jatuhkan BN pada PRU14.

Yang sangat risau kepada kehadiran mereka ini adalah sebilangan pemimpin UMNO yang sedang berdepan ancaman pembangkang, khususnya daripada tiga serangkai – PKR, AMANAH dan PPBM.

Dikatakan, Pengerusi BN Negeri, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman bimbang dengan kehadiran tiga serangkai itu, lebih-lebih lagi Dr Mahathir.

Dengan kedudukan di mana PAS kini dikatakan berkemungkinan besar akan bekerjasama dengan UMNO, pastinya BN Terengganu kini sedaya usaha mungkin untuk menyekat kehadiran pemimpin tertinggi PPBM.


Banner palsu yang sengaja ubah tarikh
Malah dikatakan BN turut meminta pemimpin PAS tidak hadir di majlis yang dianjurkan PPBM itu.

PPBM Terengganu yang kini lengkap dengan pemimpin di peringkat bahagian memang digeruni oleh BN, juga mungkin PAS yang bernafsu besar untuk menawan Terengganu.

Ini yang betul
Namun dalam perbuatan sabotaj ini, rasanya pemimpin PAS tidak akan mengerahkan penyokongnya supaya melaku perbuatan terkutuk itu.

Sebelum ini UMNO/BN bertepuk tangan kerana majlis yang diadakan di Bukit Besi Dungun dengan tetamu Datuk Seri Mukhriz Mahathir dilaporkan dihadiri kurang 150 orang.

Majlis anjuran empat pemimpin PPBM negeri (sebelum penubuhan Bahagian Penaja PPBM Terengganu secara rasmi) gagal buka kerana disabotaj oleh pemimpin BN tetapi oleh cara kerahan penganjur, khususnya PPBM Dungun, Kuala Terengganu serta Kemaman.

Seorang pemimpin PPBM Bahagian Setiu juga dikatakan terlibat dalam penganjuran itu yang disifatkan ‘majlis syok sendiri’.

Kini, kedatangan secara rasmi pemimpin tertinggi PPBM ke Bahagian Marang, Kuala Nerus dan Hulu Terengganu cuba disabotaj oleh pihak tertentu – ada kedengaran sabotaj turut dilakukan oleh pihak dalaman dengan cara mereka sendiri – disamping mungkin oleh BN sendiri.

Ia adalah ujian buat Ketua=Ketua Bahagian Penaja setidak-tidaknya di tiga bahagian terbabit dengan penganjuran ini.

Memang kedatangan tiga serangkai ini ditunggu-tunggu memandangkan  acara yang disusun begitu menarik.

Menurut laporan Teganuku, kedatangan mereka  bertujuan menggerakkan jentera pilihan raya parti berkenaan di Terengganu bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

Ketua Penyelaras program Bicara Negarawan, Datuk Razali Idris, selain mengadakan pertemuan dengan semua jentera parti lapan bahagian, ketiga-tiga pemimpin tertinggi PPBM juga akan mengadakan pertemuan tertutup dengan lapan Ketua Bahagian Penaja.

Pertemuan itu akan memberi peluang kepada Tun DR Mahathir untuk menerangkan perkembangan terbaru mengenai kedudukan PPBM dalam menghadapi PRU14.

Ia juga dijadikan medan untuk bertukar pendapat dan pastinya Pengerusi PPBM akan diberikan maklumat lengkap mengenai kedudukan semasa di bahagian masing-masing.

Mereka juga dijangka akan menerangkan kekuatan dan kelemahan PPBM di lapan Bahagian Pilihan Raya di Terengganu hasil kajian dan penelitian ketua-ketua penaja.

Sehingga kini, tidak diumumkan di mana pertemuan itu diadakan bagimanapun difahamkan ia ada diadaka di Bahagian Marang.


Laporan menyebut, kini semua jentera PPBM di semua lapan bahagian di Terengganu sedang digerakkan apabila Ketua-Ketua Bahagian Penaja dilantik secara rasmi pada 14 Februari lalu.

Matlamat ialah menggerakkan pengundi muda selain menarik sokongan kepada pembangkang di Terengganu demi  mewujudkan kerajaan yang adil dan prihatin kepada rakyat, selain menolak pembaziran dan penyelewengan.

Razali selanjutnya berkata, kemuncak acara kepada lawatan tiga pemimpin PPBM itu ialah program di Ajil, Hulu Terengganu bermula 9 malam iaitu Ceramah ‘ Bicara Negarawan’ – membabitkan Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dr Mahathir Mohamad.

Selari dengan tema ‘BERANI BERUBAH’, Tun Dr Mahathir dijangka akan memperkatakan kenapa rakyat Terengganu perlu berubah dan menolak BN pada PRU14.

Pada sebelah siangnya, selepas pertemuan dengan jentera PPBM itu, Mukhriz dan Munyiddin akan menyertai program Walkabout di Pasar Malam Pak Tuyu’ di Gong Badak.

Selain bertemu orang ramai, program itu juga diharapkan akan membuka ruang kepada pelajar dari universiti berhampiran – Universiti Malaysia Terengganu dan UniSZA – yang berpeluang ke pasar malam itu beramag mesra dengan Mukhriz dan Muhyiddin.

Kedatangan ketiga-tiga pemimpin itu juga diharapkan menjadi pembuka jalan kepada perundingan lanjut dengan rakan pembangkang di Terengganu bagi tujuan kerjasama dalam PRU14.

Ini termasuk dalam konteks 1 Calon, 1 Manifesto dan 1 Logo seperti yang diumumkan oleh Dr Mahathir semalam.


Dengan pengumuman Ketua Penaja Negeri yang dijangka diumumkan tidak lama lagi, penyertaan PPBM dalam rundingan dengan rakan pembangkang pada peringkat negeri dijangka menjadi lebih mudah.

No comments:

Post a Comment