Saturday 26 November 2016

ZAKIR NAIK KINI RAKYAT MALAYSIA, BERSEMBUNYI DI NEGARA INI?


Kerajaan perlu menjelaskan segera kepada rakyat dan masyarakat antarabangsa bahawa pendakwah kontroversi Zakir Naik, pengasas Islamic Research Foundation (IRF) yang diharamkan di India, diberikan kerakyatan Malaysia.

Zakir yang kini disiasat kerana menyebarkan kebencian kaum dan mengagungkan keganasan dikatakan bersembunyi di Malaysia.

Laporan sebuah akhbar India sebelum ini menyebut, Malaysia juga menjadi lokasi kegemaran ahli kumpulan gengster Chhota Rajan yang kini sudah ditangkap, sebelum ini dikatakan bersembunyi di negara ini sehingga 3 tahun sebelum diekstradisi ke Indonesia.

Chhota yang menjalani rawatan perubatan di Malaysia, bimbang diserahkan kepada pihak berkuasa India. Pembantunya, Aftab Alam atau Haji disyaki masih bersembunyi di Malaysia, menurut laporan itu.

Akhbar India, Hindustan Times hari ini.menyebut Zakir, yang kini dalam siasatan polis dan Agensi Siasatan Kebangsaan (NIS), dipercayai turut bersembunyi di Malaysia.

Kedua-dua dakwaan – Zakir diberi kerakyatan dan bersembunyi di Malaysia -  perlu dijelaskan oleh kerajaan agar Malaysia tidak menjadi sasaran antarabangsa seterusnya selepas isu-isu lain yang mendapat perhatian dunia seperti 1MDB.



“Amid the ongoing investigation against televangelist Zakir Naik and the lack of clarity on his current location, seen as a tactic to stay out of reach of the National Investigation Agency (NIA), it has now come to the fore that Naik has also bagged Malaysian citizenship.

While it is suspected that Naik is in Malaysia at present, instead of Africa or Thailand as is believed, the investigators said there have been no extraditions from Malaysia in the past, though a treaty was inked in 2010.

People representing Naik in his absence in Mumbai confirmed the development, adding that the citizenship came as a package deal for the preacher, along with the highest civilian award — Tokoh Ma’al Hijrah — conferred upon him in 2013.

“It is the state policy of Malaysia to offer citizenship to the awardees of the highest civilian honour of their land. Naik is now a Malaysian citizen too,” said a representative.”

Laporan Hindustan Times berkata pihak berkuasa, yang sebelum ini menyangka dia bersembunyi di Afrika atau Thailand kini percaya dia berada di Malaysia.


Mereka mendakwa kerakyatan itu sebagai pakej untuk pendakwah berkenaan, bersama anugerah Tokoh Ma’al Hijrah yang diberikan kepadanya pada 2013.

Kenyataan wakil Zakir dipetik oleh Hindustan Times bahawa menjadi’ ‘dasar Malaysia untuk menawarkan kerakyatan kepada penerima anugerah tinggi itu di negara mereka dan Zakir kini rakyat Malaysia juga’ akan lebih memburukkan kerajaan jika Putrajaya terus membisu.

Laporan FMT hari ini mengatakan Zakir mengeluarkan kenyataan kelmarin mengkritik langkah kerajaan India mengharamkan IRF dan mendaftar kes terhadapnya.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan IRF, Zakir sekali lagi berkata beliau sentiasa menganjurkan keamanan dan mengutuk segala bentuk keganasan.



Zakir dalam kenyataan itu berkata: “Saya mengharapkan penyiasat profesional dari agensi kerajaan melakukan kerja dengan teliti. Jika mereka berbuat begitu, isu ini tidak akan ada apa-apa. Tetapi saya agak ia buat rancangannya. Rancangannya ialah untuk mengharamkan, bukan menyiasat.”

Menurut laporan Hindustan Times, kenyataan itu tidak menyebut sebarang kemungkinan Zakir kembali ke India.

Dalam tempoh beberapa hari lalu, NIA menjalankan serbuan di 20 bangunan komersial dan perumahan Zakir serta merampas beberapa dokumen.

Pegawai mendapati IRF memberikan bantuan pelajaran RM5,220 kepada Abu Anas, tertuduh dalam satu lagi kes berkaitan IS. Ia diberikan pada Oktober tahun lalu.

Pada Ogos, Bangladesh mengharamkan siaran ucapan Zakir di televisyen. Siasatan mendapat ucapannya mencetuskan keganasan di kafe di Dhaka pada 1 Julai yang menyebabkan 22 maut.

No comments:

Post a Comment