Thursday 17 November 2016

RINGGIT OH RINGGIT – KENAPA BIARKAN PELABUR TINGGALKAN MALAYSIA?


Pada 11 November lalu, nilai mata wang ringgit Malaysia jatuh menghampiri RM4.50 berbanding AS1.

Ringgit dibuka pada RM4.267 berbanding dolar Amerika ketika dagangan bermula pagi berkenaan  berbanding RM4.270 berbanding dolar Amerika pada penutupan dagangan petang sbelumnya.

Ringgit susut lebih RM0.20, kira-kira 3.5% pada 2 jam pertama dagangan.

Laporan Bernama semalam pula menyebut ringgit meneruskan kejatuhan berbanding dolar AS berikutan sentimen serantau yang lebih lemah ketika mata wang sedang muncul terus menerima tekanan daripada kemungkinan kenaikan kadar faedah AS pada Disember.

Pada jam 6 petang, unit tempatan itu diniagakan pada 4.3900/3970 berbanding dolar AS daripada 4.3450/3550 pada Rabu. Ringgit jatuh 1.1 peratus kepada 4.3900 berbanding dolar, paling lemah sejak 20 Januari 2016.

Laporan dari luar menyebut, pelabur asing dilaporkan telah meninggalkan pasaran bon Malaysia susulan kemenangan Do­nald Trump sebagai Presiden baharu AS sekali gus menyebabkan dolar AS mengukuh berbanding mata wang pasaran baharu muncul.

Selain kesan kemenangan Donald Trump sebagai Presiden AS, kesan kejatuhan ringgit juga dikatakan ada kaitan dengan ucapan Pengerusi Rizab Persekutuan AS, Janet Yellen mengenai prospek ekonomi negara itu yang dikatakan akan disampaikan lewat hari ini.

Profesor ekonomi di Pusat Pengajian Perniagaan Sunway University, Dr Yeah Kim Leng, berkata peningkatan dalam ekonomi AS termasuk data pekerjaan dan sentimen perbelanjaan pengguna baru-baru ini membawa kepada permintaan tinggi bagi dolar AS,

Keadaan itu  mengheret turun ringgit dan mata wang pasaran pesat membangun lain. "Mata wang pasaran pesat membangun seperti Brazil, Korea Selatan, Indonesia, China dan Malaysia berkemungkinan mengalami kesan negatif disebabkan oleh perubahan arah dalam aliran modal," kata Yeah.


Apapun, sejak kejatuhan ringgit akhir-akhir ini, kita tidak mendengar apa rancangan Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak berkata apa-apa untuk mengatasi kebimbangan rakyat.

Menteri yang sepatutnya menjaga hal ehwal ekonomi negara, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan pula lebih sibuk ‘menjaga kedudukan Najib’ daripada menjelaskan kepada rakyat mengenai langkah kerajaan menguruskan ekonomi negara.

Kenyataan-kenyataan lebih banyak berkisar politik dan serangan kepada pembangkang dan Tun Dr Mahathir Mohamad, sedangkan yang dinantikan rakyat ialah apa rancangan dan nasihat kerajaan dalam keadaan kritikal seperti ini.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Johari Abdul Ghani seperti sudah sesat jalan.

Yang kerajaan jelaskan kepada rkayat ialah dengan mengatakan nilai matawang ringgit yang kian merosot adalah baik untuk urusan eksport negara dan juga industri pelancongan, selain kejatuhan nilai matawang Malaysia disebabkan oleh faktor global dan AS. 

Sebelum ini Johari yang ketika itu Timbalan Menteri Kewangan menyatakan bahawa rakyat tidak perlu panik manakala Menteri Pelancongan Datuk Seri Nazri Aziz pula mengatakan nilai ringgit yang lemah adalah baik untuk industri pelancongan.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Jusoh mengatakan bahawa nilai ringgit yang lemah sekarang ini mampu membawa masuk lebih ramai pelajar asing menyambung pengajian di Malaysia. Dakwaan sebegini tidak akan membawa kita ke mana-mana!

Najib sendiri jelas menyerahkan bulat-bulat kepada Bank Negara Malaysia (BNM) mengawal dan menguruskannya.

Apakah yang dilakukan oleh BNM?

Kelmarin (16 November 2016) BNM meminta bank-bank asing membuat komitmen bertulis bagi mengelak dagangan ringgit di pasaran kontrak hadapan tanpa serahan (NDF) luar pesisir dalam usaha melindungi nilai mata wang berkenaan yang semakin lemah.


Surat ke bank-bank terlibat yang meminta komitmen tanpa syarat untuk menghentikan dagangan ringgit di luar pesisir atau mana-mana pasaran derivatif luar pesisir, sudah dihantar.

Reuters memetik sumber perbankan, BNM meminta institusi kewangan memberi pelan lengkap kepada bank pusat mengenai keperluan membuat urus niaga ringgit di pesisir serta untuk mendapatkan bantuan daripada institusi kewangan Malaysia terhadap sebarang urus niaga tukaran mata wang asing yang diperlukan.

Ke­tua Penganalisis Nordea Market Singapura, Amy Yuan berpendapat langkah yang diambil bank pusat ber­kenaan bukanlah sesuatu yang mengejutkan. “Ia tidak menghairankan memandangkan ringgit telah jatuh dengan mendadak. Ia juga dilihat sebagai campur tangan terdesak,” katanya.

“Rizab luar negara BNM agak kecil berbanding negara-negara Asia lain dan ini menjadikan bank pusat mempunyai pilihan yang agak sedikit.

Pada 40 peratus jumlah pasaran bon, pegangan asing Malaysia merupakan antara yang terbesar di Asia,” menurut laporan Reuters.

Pelabur biasanya menggunakan pasaran NDF di Singapura dan Hong Kong untuk kecairan serta lindung nilai di­sebabkan banyak sekatan dalam pasaran domestiK.

Walaupun Malaysia membenar akses terbuka warga asing kepada bon dan pasaran saham domestik, ia melarang sebarang dagangan mata wang luar pesisir atau mana terbitan yang berkaitan.

Apa kesannya dalam konteks surat BNM itu?

Surat berkenaan dilihat sebagai perubahan ketara daripada pengumuman yang dibuat Sabtu lalu di mana pengurus dana dan aset asing diminta untuk menghubungi bank berlesen Malaysia bagi melaksanakan sebarang urus niaga pertukaran asing.

Beberapa bank asing sudah  diberitahu bahawa pelaburan mereka tidak boleh dikeluarkan dari Malaysia jika tidak menandatangani surat tersebut.

Ketua Perdagangan Western Bank Hong Kong menyifatkan ia sebagai ‘berada dalam keadaan yang tidak tentu arah’ kerana ketidaktentuan kawal selia.
“Kami diberitahu tidak boleh menghantar pulang wang dan pelaburan kami kekal di Malaysia jika tidak menandatangani surat berkenaan,” katanya.

Sebanyak 40 peratus daripada pasaran bon di Malaysia dimiliki oleh pegangan asing dan merupakan satu daripada pemilikan asing terbesar di Asia.

Kini bank-bank asing di Malaysia berusaha memahami untuk bagaimana mematuhi sekatan BNM mengenai perdagangan ringgit di pesisir luar - langkah yang dilihat sebagai satu bentuk kawalan modal.

Walaupun bank-bank asing di Malaysia dilaporkan sedang berusaha mematuhi arahan BNM  untuk menghentikan dagangan ringgit di luar pesisir, tetapi sudah ada suara mengatakan langkah itu jelas satu bentuk kawalan modal.

Seorang pegawai bank asing di Malaysia yang berurusan dalam transaksi mata wang asing emyebut:
“Situasi ini disifatkan sebagai langkah kawalan modal secara tidak langsung dan saya melihat pelabur keluar dari Malaysia.”

Diulangi, pelabur keluar dari Malaysia. Full Stop! 

No comments:

Post a Comment