Wednesday 7 December 2016

CHINA ‘BERMURAH HATI’ BANTU 1MDB SELESAI HUTANG DENGAN IPIC?

 


Hari ini timbul cerita tiba-tiba sahaja China ‘bermurah hati’ untuk membantu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) emyelesaikan hutangnya.

Kenapa ya,  China begitu mengambil berat terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib Razak dan sudi pula membantu 1MDB yang dikaitkan secara rapat dengan Perdana Menteri Malaysia itu?

Ia bukan sahaja diperkatakan di Malaysia tetapi juga di merata negera terutamanya di Amerika Syarikat.

Laporan media Amerika Syarikat seperti Financial Times menggambarkan betapa besarnya isu ini.

Setakat kenyataan akhbar Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli yang dilaporkan Malaysiakini mengenai isu ini, rasanya tidak jadi hal.

Apapun, Rafizi ada bertanya kepada Perdana Menteri mengenai perkara ini.

Isunya ialah apabila akhbar berpengaruh, termasuk Financial Times dan The Straits Times di Singapura menjadikan berita ini sebagai tajuk utama, ia tidak boleh dipandang ringin.

Bantuan apa yang mahu disumbangkan oleh China? Percuma tiada habuahnnya?

Saja-sajakan China mahu  membantu Najib kerana China berterima kasih kerana bapanya, Tun Razak Hussein membuka laluan kepada hubungan diplomatik kerana lawatan Perdana Menteri kedua itu ke China pada 1974 seperti ditegaskan Najib dalam Perhimpunan Agong UMNO 2016 baru-baru ini?

Atau kerana China percaya kepada Najib dan Najib menjadi sekutu penting China di Asia Tenggara melebihi Singapura?
  
Laporan menyebut China akan membantu 1MDB dalam membuat bayaran balik kepada International Petroleum Investment Company (IPIC) dalam pertikaian antara keduanya yang bernilai AS$6.5 bilion.

Menurut Financial Times, tiga individu yang rapat dengan hal tersebut berkata, China telah dilamar untuk menjadi sumber dana 1MDB. Sumber memberitahu, Malaysia akan menukar aset untuk pembiayaan.

Dakwaan berkenaan, bagaimanapun, tidak dapat disahkan namun The Straits Times Singapura ada cerita menarik mengenainya.
  
Apa kaitan 1MDB dengan IPIC?

Ia berlaku selepas sebuah konsortium bank yang diketuai oleh Deutsche Bank menuntut pembayaran balik awal dari 1MDB kerana "dokumen sekuriti yang tidak lengkap".

Sebagai sebahagian daripada perjanjian penyelamat, IPIC pada Jun tahun lepas melanjutkan pinjaman AS$1 bilion kepada 1MDB bagi menyelesaikan pinjaman tertunggak kepada Deutsche Bank dan rakan kongsi konsortium.

Pada bulan Mei tahun lepas, IPIC berada pada kedudukan yang sama seperti China setelah muncul sebagai 'penyelamat' kepada 1MDB yang bergelut untuk membayar balik pinjaman berjumlah AS$975 juta.

Perjanjian tersebut adalah bertujuan memuktamadkan pertukaran berikutnya hutang-bagi-aset bagi menyelesaikan hutang 1MDB sekitar AS$3.5 bilion.

Menarik berkaitan dengan sikap ‘murah hati China’ hari ini ialah laporan oleh The Straits Times menyebut pada 6 Julai lalu, sebidangtanah bernilai tinggi dimiliki oleh 1MDB di pulau Pulau Pinang menarik minat sebuah syarikat yang dimiliki oleh China untuk mengembangkan perniagaanya di Malaysia.

Tanah selpas 94.7 hektar milik 1MDB di Daerah Air Itam menarik minat perbadanan China termasuk anak syarikat milik kerajaan China iaitu na Metallurgical Corp, yang bersedia membayar lebih tinggi daripada pembida tempatan.

Kenyataan ini dibuat oleh eksekutif kewangan yang terbabit dengan rundingan perniagaan itu, kata akhbar berkenaan.

Mereka menyatakan syarikat China mahu membeli tanah itu dengan harga RM2 billion (S$671 million) atau secara perjanjian pembangunan bersama dengan 1MDB yang akan menjanjikan keuntungan sebanyak RM3.5 billion.

Pengarah Eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy ditanya mengenai perundingan tanah di Air Itam itu enggan mengulas apabila ditanya oleh The Straits Times Julai lalu walaupun mengatakan bersetuju ada perundingan beberapa pihak secara serentak.



Laporan The Straits Times itu seterusnya menyebut: “The Penang land deal underscores Malaysian Prime Minister Najib Razak's increasing tilt towards China to help resolve the huge financial burden at 1MDB, which carried debts of more than US$12 billion (S$16 billion) at one point.

Malaysia last year twice brought in Chinese investments to pare back 1MDB's debts.

1MDB's Edra Global Energy was sold to China General Nuclear Power Corp for RM17 billion in November. A few weeks later, China Railway Engineering Corp bought a stake in the Bandar Malaysia development, which gave it a 24 per cent stake, for RM12.4 billion.

Apart from the Penang land deal, financial executives said China's state-owned entities are also exploring the prospect of putting together a financial lifeline for another distressed Malaysian state-owned entity, SRC International.”

Dalam jawapannya kepada laporan Financial Times hari ini, Arul Kanda memberitahu The Straits Times: "1MDB tiada apa lagi mahu tambah kepada kenyataan sebelum ini dalam pertikaian dengan IPIC."

Mengenai tanah di Air Itam itu, Arul Kanda berkata 1MDB akan keluarkan kenyataan dalam ‘tempoh yang sesuai’.

Menteri Kewangan Kedua Datuk Johari Abdul Ghani, yang kementeriannya ada kaitan langsung dengan 1MDB dan bertanggungjawab mengenai hubungan dengan IPIC, menyebut: “Kami secara asasnya menyerahkan kepada 1MDB untuk selesaikan peringkat bisnes dengan bisnes” katanya kepada The Straits Times.

Berkaitan ini, Rafizi Rafizi, mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan sama ada bantuan kewangan dari kerajaan China akan menyebabkan salah satu konglomerat berkaitan kerajaan (GLC) di Singapura  dilibatkan di dalam urusniaga bagi tujuan ini.


Rafizi mendakwa beliau menerima maklumat salah akan disenaraikan di Singapura pada tahun hadapan sebagai tukar ganti akan bantuan kewangan mengejut oleh China.

"Berita yang disiarkan oleh Financial Times hari ini benar-benar merunsingkan saya kerana ia seolah-olah mengesahkan maklumat yang saya perolehi beberapa bulan lepas mengenai kemungkinan salah satu GLC akan disenaraikan di Singapura dalam tahun 2017.

"Penyenaraian tersebut bagi memberi ruang kepada syarikat yang dikawal kerajaan China (secara langsung atau tidak langsung) menguasai sebahagian besar dari sahamnya.

"Soalan saya ialah GLC manakah yang mempunyai pengaruh yang sebegitu besar untuk dijadikan pertukaran bagi bantuan kewangan mengejut sebanyak RM30 bilion mengikut laporan Financial Times hari ini?" tanya Rafizi.

Menurut Financial Times dalam laporanya hari ini, China akan membantu 1MDB dalam membuat bayaran balik kepada International Petroleum Investment Company (IPIC) membabitkan sejumlah AS$6.5 bilion.

Tiga individu yang rapat dengan hal tersebut berkata, China telah dilamar untuk menjadi sumber dana 1MDB dengan Malaysia akan menukar aset untuk pembiayaan.

Berikutanya menurut Rafizi: "Jika beliau (Najib) berdiam diri, desas desus ini tidak akan berhenti dan saya akan terus menyiasat sehingga butiran aset yang ingin diurus niagakan diketahui umum," kata beliau yang juga naib presiden PKR.


Laporan akhbar asing menyebut Najib sejauh ini menolak  tanggapan bahawa beliau menggadai kedaulatan Malaysia kerana membuat perjanjian pelaburan dengan China sebanyak RM144 bilion ketika melawat Beijing baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment